photo by C.Houliaras & T.Katsimihas

Σάββατο, 21 Ιανουαρίου 2012

Κάνοντας την καθημερινότητα πιο εύκολη: suica cards, οι Ιαπωνικές Κάρτες Διαρκείας Μαζικών Μέσων Μεταφοράς και όχι μόνο!


Η ιδέα για το άρθρο ήρθε από την απόγνωση που ζούμε τελευταία στην Ελλάδα από την ακρίβεια των Μαζικών μέσων Μεταφοράς με την παράλληλη έλλειψη εξυπηρέτησης , ωραρίου, δρομολογίων και συχνά ευγένειας.

Πριν ξεκινήσουμε λοιπόν να περιγράφουμε τη μικρή αυτή όαση διευκόλυνσης της καθημερινότητας στις μαζικές μεταφορές στο Τόκιο, θα πρέπει να εξηγήσουμε πώς λειτουργεί το κλασικό σύστημα αγοράς εισιτηρίων τρένων στην Ιαπωνία.. και λέμε τρένων γιατί είναι το κυριότερο μέσο μαζικής μεταφοράς αφού το σύστημα είναι τόσο εκτεταμένο που κυριολεκτικά μπορείς να πάρεις ένα τρένο που φεύγει από την πλατεία Αγίου Στεφάνου αντίστοιχα και να βρεθείς στην πλατεία Μαρίνας Ζέας στον Πειραιά σε μισή ώρα αλλάζοντας ίσως 2-3 γραμμές οι οποίες είναι εξωφρενικά πολύ στην ώρα τους και χωρίς να έχεις δει το φώς του ήλιου κατά τη μετάβαση από τη μια γραμμή στην άλλη (όλες οι αλλαγές γίνονται συνήθως underground).  Ο χάρτης όλων των γραμμών (άπειρων) τρομακτικός με την πρώτη ματιά, πρακτικός με τη δεύτερη! Για να βγάλεις το εισιτηριάκι σου – το οποίο ομολογουμένως τσούζει αλλά τουλάχιστον προσφέρει εξαιρετικές υπηρεσίες, κοιτάς το χάρτη, βλέπεις πού είσαι και πού θέλεις να πας, βλέπεις επάνω στο χάρτη πόσο κοστίζει το εισιτήριο μέχρι τη στάση του προορισμού σου και το «αγοράζεις» από το ειδικό αυτόματο μηχάνημα. Μέχρι εδώ δεν περιγράφουμε καμία τραγική διαφορά . Από εδώ και πέρα όμως αλλάζουν όλα...

χάρτης μετρό Τόκιο

Το εισιτήριο δεν είναι ενιαίο με συγκεκριμένη χρονική διάρκεια. Για περίπου κάθε 2 στάσεις το κόστος αυξάνεται κατακόρυφα... Έχεις πάρει το εισιτηριάκι σου λοιπόν και πας στην είσοδο η οποία δεν ανοίγει παρά μόνο αν περάσεις στην ειδική σχισμή το εισιτήριο για να σου επιτρέψει την είσοδο.. το ίδιο κάνεις κατά την έξοδο από το σταθμό. Τι γίνεται όμως αν στην πορεία αποφασίσεις να κατέβεις σε άλλη στάση? Ειδικά αν είναι σε πιο μακρινό σταθμό επομένως θα έπρεπε να είχες βγάλει εισιτήριο μεγαλύτερης αξίας? Είναι απλό! Πας σε ειδικά μηχανήματα κοντά στην έξοδο και βγάζεις ένα άλλο εισιτήριο με τη διαφορά ή περνάς από τον ελεγκτή του σταθμού, του πληρώνεις τη διαφορά και σου ανοίγει να περάσεις...
Μηχάνημα εισόδου/εξόδου απο σταθμό

Τώρα, για να μην έχεις όλη αυτή –σιγά την πολλή δηλαδή- καθυστέρηση με την έκδοση εισιτηρίων και ειδικά αν είναι ένας ταλαιπωρημένος με jet-lag επισκέπτης, μπερδεμένος και χαμένος με το σύστημα των τρένων και τις πολύχρωμες γραμμές αλλά και με τα κέρματα και το ψάξιμο του προορισμού σου στο χάρτη, υπάρχει λύση! Και λέγεται suica card!

Από πού βγαίνει το όνομα και πώς χρησιμοποιείται αυτό το μαγικό πλαστικό πάσο? Το όνομα καταρχήν αποτελεί τα αρχικά του Super Urban Intelligent Card ωστόσο η κάρτα είναι συνυφασμένη με το πράσινο χρώμα της κάρτας και το καρπούζι καθώς suica στα Ιαπωνικά σημαίνει καρπούζι! Ένας ακόμη συσχετισμός είναι με τον ήχο sui-sui που θεωρούν ότι χαρακτηρίζει την έκφραση «χαλαρό, απλό, εύκολο αβίαστο» και το ka από το Αγγλικό card... ωστόσο μάλλον το καρπουζάκι επικρατεί... παρότι το σήμα κατατεθέν της κάρτας είναι ένας πιγκουίνος... μπέρδεμα? Θα σας δείξουμε παρακάτω τι εννοούμε...
κλασική suica card
 Πώς λειτουργεί λοιπόν η κάρτα αυτή? Καταρχήν να σας την περιγράψουμε! Έχει ακριβώς το μέγεθος μιας πιστωτικής κάρτας, σε γκρι και πράσινο χρώμα. Είναι ουσιαστικά μια «έξυπνη» προπληρωμένη  και επαναχρησιμοποιούμενη κάρτα, η οποία χρησιμοποιείται ως ηλεκτρονικό χρήμα και έχει όριο ποσού που μπορείς να καταθέσεις, το οποίο ανέρχεται στα 20,000 Γιεν δηλαδή περίπου 170 ευρώ (ανάλογα την τρέχουσα ισοτιμία βέβαια..). Μίνιμουμ ποσό για να την εκδώσεις είναι τα 2000 Γιέν (δηλ. 17 ευρώ περίπου) ωστόσο από αυτά, τα 500 μένουν ως εγγύηση και σου επιστρέφονται αν την παραδώσεις πίσω στις εκδοτικές αρχές. Η κάρτα λήγει 10 χρόνια μετά την τελευταία μέρα χρήσης, όποτε αν είσαι ένας τακτικός επισκέπτης της Ιαπωνίας, ακόμη και της τάξεως του μια φορά τη διετία, δεν πληρώνεις τσάμπα και βερεσέ τα πρώτα 4 ευρώ της «εγγύησης» ..  Για να «καταθέσεις» χρήματα στην κάρτα απλά πας σε ένα designated spot τα οποία βρίσκονται συνήθως εντός των σταθμών τρένων, και την «φορτίζεις» με το ποσό που θέλεις.. το καλό είναι ότι μπορείς να τη χρησιμοποιήσεις και σε κάποια καταστήματα του αεροδρομίου επομένως ακόμα και να σου έχει μείνει υπόλοιπο, μπορείς να το ξοδέψεις σε μικρό σουβενίρ.. ή έναν καφέ στην αναμονή...
αγορές σε convenient store με τη suica card
 Η κάρτα αυτή χρησιμοποιείται κατά κύριο λόγο για τη μετακίνηση με τρένα στην ευρύτερη μητροπολιτική περιοχή του Τόκιο. Ακόμα και οι «Τοκιότες» προτιμούν την κάρτα αυτή από το να κυκλοφορούν με κέρματα και να βγάζουν κάθε φορά νέο εισιτήριο. Ειδικά όμως για τους ξένους, είναι τεράστια διευκόλυνση καθώς δε χρειάζεται να χάνεις καθόλου χρόνο για την έκδοση των εισιτηρίων. Πας λοιπόν στο σημείο που κανονικά θα τοποθετούσες το εισιτήριο, περνάς πάνω από το ειδικό ηλεκτρονικό σημείο την κάρτα και αυτόματα σου ανοίγεται η είσοδος ενώ στην έξοδο σου γράφει και το «υπόλοιπο» του ποσού της κάρτας... την οποία, λόγω ενός μικροσυστήματος που ανέπτυξε η SONY, μπορείς να έχεις μέσα σε μια διαφανή θήκη στο πορτοφόλι σου και απλά να το περνάς πάνω από το σημείο ... (μέχρι 10 εκατοστά) χωρίς να χρειάζεται να τη βγάζεις κάθε φορά από το πορτοφόλι.
λογισμικό της κάρτας στο κινητό για πιο αυτοματοποιημένη εξυπηρέτηση!
 Ουσιαστικά όμως – και πέρα από τα τρένα- η κάρτα χρησιμεύει ως αντικαταστάτης του πορτοφολιού κερμάτων –καλά, δεν το λέμε κυριολεκτικά- καθώς μπορείς να τη χρησιμοποιήσεις για αγορές μέχρι το ποσό που έχεις καταθέσει προκαταβολικά, σε πάρα πολλά σημεία του Τόκιο, όπως στα λεγόμενα conbini (24ωρα convenient stores), σε κιόσκ και μικρομάγαζα γύρω και εντός των σταθμών αλλά ακόμη και σε ορισμένα λεωφορεία και άλλα καταστήματα (π.χ. ηλεκτρονικών ειδών) στο Τόκιο. Επίσης, παρότι οι υπόλοιπες περιοχές της Ιαπωνίας έχουν άλλου είδους κάρτες, μπορείς να τη χρησιμοποιήσεις και άλλου ως αντικατάσταση των τοπικών καρτών.
βγαίνει σε διάφορα σχέδια! αντίο μονοτονία!

Η κάρτα αυτή υπάρχει από το 2001 ενώ το 2006 δημιουργήθηκε ειδικό application για τα κινητά τηλέφωνα που μπορείς και να ξανά «φορτώσεις» χρήματα στην κάρτα χρεώνοντας το λογαριασμό του κινητού σου αυτόματα μέσω του application είτε να κατεβάσεις το σχετικό πρόγραμμα που θα σου επιτρέπει πλέον να μην έχεις καν την κάρτα και να χρησιμοποιείς την οθόνη του κινητού για κάρτα περνώντας το από τα μηχανήματα εισόδου των σταθμών.. ωραίο? είναι γνωστό ότι η κινητή τεχνολογία στην Ιαπωνία είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένη.. για να έχεις όμως αυτές τις παροχές πρέπει να είσαι μόνιμος κάτοικος Ιαπωνίας είτε να έχεις  μόνιμο κινητό τηλέφωνο...δε μπορείς να το εγκαταστήσεις π.χ. στα ενοικιαζόμενα κινητά... τουλάχιστον όχι μέχρι τη στιγμή που γράφουμε το άρθρο..

Η ζωή είναι απλή με τη suica card!

12 σχόλια:

  1. αυτο λεγεται ορθολογικη χρηση της παρουσας τεχνολογιας!!!
    Και οχι εχω το smart phone για να λεω μπουρδες και να παιζω angry birds μονο!
    Ωραιο αρθρο κοριτσια. Keep it coming!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κατατοπιστικότατη η ανάρτηση για το ιαπωνικό δελτιάριο υδροπέπονος, ευχαριστούμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. παω τον απριλη προς τα εκει κ θα βγαλω το jr pass μια κ θα χρειαστω πολυ τραινο για τα περα δωθε. απο οτι βλεπω ομως δεν θα αποφυγω κ την suica μια κ χρησιμοποιειται κ εκτος μεταφορικων μεσων..

    ωιμε, πολλα τα yen, αλλα χαλαλι!

    ευχαριστουμε για τις πληροφοριες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αδερφέ, πως τα κατάφερες εν καιρό κρίσης και μπορείς να ταξιδέψεις Ιαπωνία. Για πες μας και μας! :P

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. αποταμιευω εδω κ 3 χρονια για αυτο το ταξιδι!
      ηταν να παω περσι αλλα λιγο πριν πεταξω εγινε το τσουναμι κτλ.

      Διαγραφή
  5. @anonymos: το JR Pass στην πόλη μέσα χρησιμοποιείται μόνο απο τις γραμμές JR (Japan Railways). Για τια υπόλοιπες, που είναι πολλές, δε μπορείς να το χρησιμοποιήσεις. αναλυτικά για το JR Pass σε επόμενο άρθρο! καλό ταξίδι! πας την καλύτερη περίοδο! υπάρχουν πολλοί τρόποι πάντως να εξοικονομήσεις χρήματα κατά τη διάρκεια της παραμονής σου εκεί...χμμμ ίσως θέμα για νέο άρθρο?...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ευχαριστω grumpy monkey!
    νομιζω το JR στο κομματι του μετρο ειναι αρκετα λειτουργικο οπως παει ετσι περιφερειακα. τα υπολοιπα θα τα πληρωσω, δεν βαριεσαι..
    εχω ηδη πολλα tips απο φιλους ιαπωνες για το πως μπορω να εξοικονομησω χρηματα, π.χ. να παω σε καραοκε μεσημερι που ειναι σχεδον μιση τιμη (χαχα!). φυσικα θα με ενδιεφερε πολυ ενα σχετικο αρθρο εδω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Φίλε Ανώνυμε, προσοχή! To JR Pass δεν καλύπτει κανένα μετρό. Το μετρό ανήκει σε ιδιωτικές εταιρείες και πρέπει να πληρώσεις κανονικά. To JR Pass καλύπτει μόνο shinkansen και τις JR γραμμές του ηλεκτρικού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Μόλις ανακάλυψα το blog σας!
    1) Η φωτογραφία φοβερή!
    2) Η ανάρτηση για τη Suica φοβερά χρήσιμη για τους επισκέπτες.
    3) Έλιωσα στο γέλιο διαβάζοντας το προφίλ χρήστη και τα χαρακτηριστικά κάθε wise monkey!
    Να μας γράφετε πιο συχνά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ευχαριστούμε El! Κάνουμε ό,τι μπορούμε και ό,τι προλαβαίνουμε:-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. 100ος follower :p

    Thanks, για τις πληροφοριες, φανταζομαι μπορει να αγορασει καποιος την καρτα απο το αεροδρομειο της Narita, και καλυπτει τη διαδρομη προς το κεντρο του Τοκυο.

    Κατα τα αλλα το συστημα ειναι παρομοιο με την Oyster card (στρείδια αντι για καρπουζια) για το Λονδινο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Αργύρη ευχαριστούμε για τη συμβολή σου στο να τα εκατοστήσουμε!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή