photo by C.Houliaras & T.Katsimihas

Δευτέρα, 14 Φεβρουαρίου 2011

Ο Ιάπωνας συνθέτης Shigeru Umebayashi στην Αθήνα


Το Δεκέμβριο που μας πέρασε, είχαμε την τιμή να δούμε –και κυρίως να ακούσουμε- για πρώτη φορά από κοντά, τις εκπληκτικές μουσικές του Ιάπωνα συνθέτη Shigeru Umebayashi. Καθώς είναι συνθέτης κυρίως μουσικής για κινηματογραφικές ταινίες, οι συναυλίες του φιλοξενήθηκαν στον ιδανικότερο χώρο στην Αθήνα, το Ίδρυμα Κακογιάννη. Όλοι μας έχουμε ακούσει τη μουσική του παρότι το όνομα ενδεχομένως να μη μας κάνει αμέσως κλικ. Ποιός είναι λοιπόν ο «Ume» όπως θέλει ο ίδιος να τον αποκαλούν ή καλύτερα, τελικά πού τον έχουμε ακούσει;
Shigeru Umebayashi!
  
Ποιος έχει δει την ταινία «2046»; Αυτή την αριστουργηματική σε εικόνα ταινία με τη μουσική που σε καθηλώνει; Θυμάστε την ταινία «Ιπτάμενα στιλέτα», αυτή την ταινία Κινεζικής παραγωγής που ήταν η απαρχή μιας ολόκληρης σειράς ταινιών με παρόμοια θεματολογία- το Ασιατικό Χόλλυγουντ- που μας ταξίδεψε σε νέες εικόνες και συναισθήματα της μακρινής Ασίας και μας άνοιξε έναν εντελώς καινούριο κινηματογραφικό ορίζοντα; Αναλογιστείτε τι θα ήταν οι ταινίες αυτές, αλλά και άλλες πολλές, χωρίς την μοναδική μουσική επένδυσή τους. Θα ήταν το ταξίδι που μας προτείνουν στον κόσμο των χρωμάτων και των εικόνων εξίσου μαγευτικό, και χωρίς αυτά τα μουσικά θέματα; Ό,τι λοιπόν χρωστάμε στη μουσική των ταινιών αυτών, το χρωστάμε στον Ιάπωνα μουσικοσυνθέτη Shigeru Umebayashi. Προσωπικά του χρωστάω το αγαπημένο μου κινηματογραφικό soundtrack της ταινίας 2046, το οποίο με σαγήνεψε πολύ πριν μάθω ποιος ήταν ο δημιουργός του (οπότε δεν μπορεί να μου καταλογιστεί προκατάληψη λόγω κοινής καταγωγής!!)

Αφίσα της ταινίας "2046"

Ο Ume, γεννηθείς στο Kitakyushu της Fukuoka το 1951, ξεκίνησε την καριέρα του στη σύνθεση κινηματογραφικής μουσικής το 1985 (εξ’ ου και γιορτάστηκαν τα «25 χρόνια μουσικής μαγείας») με την ταινία “Sorekara”, όμως έγινε ευρύτερα γνωστός με την ταινία «Yumeji» που τον οδήγησε στον σκηνοθέτη Wong Kar Wai και στην ταινία «Ερωτική επιθυμία». Και τα υπόλοιπα είναι history που λένε... Πολυάριθμες συνεργασίες με τον Wong Kar Wai, τον Zhang Yimou και άλλους αξιόλογους σκηνοθέτες, που οδήγησαν σε αξέχαστες επιτυχίες όπως τα «Ιπτάμενα στιλέτα» , «2046», «Hannibal Rising», «Dark Sea», «Absurdistan», «Single Man», «Η κατάρα του Χρυσού Λουλουδιού» κ.α. Σε σύνολο περισσότερες από 40 κινηματογραφικές δουλειές σε Ιαπωνικές και Κινεζικές παραγωγές.

Αφίσα συναυλίας στην Αθήνα!


Οι συναυλίες στην Αθήνα ήταν μαγικές. Η Ελληνική Ορχήστρα και Χορωδία «Oticons Orchestra & Choir» συγκλονιστική. Υπήρχε γιγαντο-οθόνη όπου έβλεπες αποσπάσματα των ταινιών καθώς άκουγες τις αντίστοιχες μουσικές και ταξίδευες. Οι μελωδίες έβγαζαν τόσο συναίσθημα που ακόμη και άνδρες κουστουμαρισμένοι και κατά τα φαινόμενα αρκετά σοβαροί, που κάθονταν στην πρώτη σειρά, «συνελήφθησαν» επ’ αυτοφώρω από το βλέμμα μας να βουρκώνουν... Οι ήχοι πήγαιναν κατευθείαν στην καρδιά, στο μυαλό δημιουργώντας σκέψεις, εικόνες, συναισθήματα... Ανεπανάληπτη εμπειρία...


 Ο Ume καθόταν στην πρώτη σειρά..ήρεμος και διακριτικός... και συγκινημένος θα τολμήσω να πω... Αυτό που μας κατέπληξε όμως, είναι το πόσο ταπεινός και ευγνώμων ήταν αυτός ο άνθρωπος.. ένας άνθρωπος με τόση επιτυχία και αναγνώριση σε όλα σχεδόν τα μήκη και πλάτη της γης, κι όμως τόσο προσγειωμένος. Οι συναυλίες ήταν sold out. Μαέστρος ο Dirk Brosse, χορευτής παρά μαέστρος.. οι κινήσεις του ήταν χορός, απίστευτη εικόνα...

Είναι η πρώτη φορά που έχω δει 4 encore (ίσως η δεύτερη φορά που βλέπω το κοινό να επικροτεί τόσο το θέαμα- υπήρξε και ο θρίαμβος του σκηνοθέτη Ninagawa στο Ηρώδειο με τη Μήδειά του το 1984, αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία!). O κόσμος δεν τους άφηνε να αποχωρήσουν! Όλοι θέλαμε κι άλλο! Ήταν εξάλλου η πρώτη φορά. Κύριε Umebayashi.. να μας ξανάρθετε!! Και σύντομα!

Αφίσα ταινίας" Ιπτάμενα στιλέτα"

(Οφείλουμε να πούμε –όπως ενημερωθήκαμε- ότι οι συναυλίες δεν θα είχαν πραγματοποιηθεί χωρίς την παρέμβαση και πρόσκληση ενός Έλληνα, του Γιώργου Χριστόπουλου και της εταιρίας του Oticons Productions, που από προσωπική του καθαρά παρέμβαση έγινε πραγματικότητα η εμπειρία αυτή που ζήσαμε στο Ίδρυμα Κακογιάννη. Εύγε για τις υπέροχες πρωτοβουλίες! )

Δείτε την εξαιρετική συνέντευξη που έδωσε ο κ. Umebayashi στο doctv κατά τη διάρκεια της παραμονής του στην Αθήνα: